Självförtoende på hästryggen

 
Dagen började som vanligt i ottan och jag drog på mej overallen, vinterkängorna och vantar. När det är -11 är det bäst att vara förberedd på kylan ,annars orkar man inte vara ute hela dagen.
Igår tex så hade jag på mej min ridoverall från 7-20 00 . Jag erkänner jag hann inte ens äta lunch. Ja för vi hade läger igår . Dom mindre ungarna hade ett läger från 10-14 00 . Vi red i ridhuset, lekte lekar och käkade korv.
Grillen var på från morgon till em. Mysigt.
På eftermiddagen red vi ut i skogen. Nante ,Rambo och Riddaren var med på utesvängen.
Alla barnen var glada och spralliga innan vi drog iväg och när vi satt i sadeln så tystnade  alla. Det är lite magiskt det där med hästar och ridning, lite som en meditation. Man mår väldigt bra av att vara med hästar och vara i skogen.
Som en av mammorna sa till mej- Mitt barn har växt så mycket på att få vara i stallet. Hon vågar släppa mej och fokuserar på hästen istället. Hon vågar göra saker och klarar av det. Tack för att ni tar er sån tid och hjälper och stöttar mitt barn.
Detta kan jag se varje vecka hur mycket som sker med varje elev. Inte bara rid mässigt utan också med självförtroendet.
 
Idag körde vi läger för 10 åringarna och då körde vi upp hästarna  till Kil. Vi hade med ett helt gäng och iförda våra overaller och varma kängor o vantar såg vi nog ut som Michelin gubbar.
Det var strålande sol och -7 grader. Perfekt att rida i, ingen kramsnö i fötterna på hästarna och inte så kallt ändå.
Vi körde lite hoppning på hoppstigen och sedan så körde vi en trav vända in i skogen. Väl framme vid grill platsen så band vi upp hästarna i varsitt träd och sedan så slog vi oss ner på en filt. Enar -min pappa- hade fått bra fyr på elden och vi hade hängt köttfärssås grytan över elden. Varm köttfärs sås och spagetti . Gott var det!
Hästarna mumsade hö vid var sitt träd. Efter lite mys vid elden drog vi vidare och Andrea bad mej om att få skritta ,hon tyckte att det gick lite för fort.- Näe sa jag(elaka fröken) vi travar på ,annars kommer du snart att frysa och då orkar man inte rida längre. -Men det känns som att han ska dra iväg ,ju...
Då släpper du lite på tygeln,slappnar av i rumpan och armbågen och så pratar vi om något som du gillar att göra, sa jag. Då slappnar du av i kroppen och då gör han det också. Vad gillar du att göra när du känner dej lugn i kroppen?
-Skritta, sa Andrea..
Haha. Då fattade jag galopp ,utan att säga något. Andreas häst gjorde också det,  utan att dra iväg, och hennes spontana ,klockrena kommentar;Åh, ja klara de ju!!  -Ja det e klart du kan, du kan allt du vill bara du vill.
Sen galopperade  vi länge där på den fina snötäckta vägen med solen gnistrandes i snön.
Alla var tysta och bara njöt. Vi red i 3 timmar och red ca 2 mil idag. Det var sååå roligt!
I morgon ska vi köra galopp i grusgropen med hopp över hinder och slalom nerför. Får se vad det blir för käk-men det blir definitivt att vi käkar i skogen med våra hästar. // EWA

Kommentera här: