Kropps språket-viktigare än man tror

Att ha en egen häst är både fantastiskt och tungt stundtals. Ibland flyter allt på som det ska och ibland blir det inte som man vill. Jag har haft egen häst i 35 år nu och kan garantera att det ibland tar emot.
Jag fick ett samtal av en kvinna som behövde coachning i att fånga sin häst från hagen.
Hur svårt kan det vara tänker ni då? Det kan vara avgörande för hela erat umgänge säger jag.
Om hästen har fått för sej att den inte vill komma in när ni ska jobba då blir det jobbigt. Lite samma som när man ska lasta och det inte funkar,hästen vill inte och matte känner stress för att man inte riktigt vet vad man ska göra,hur ska man bete sej?
Kropps språket är det första man måste tänka igenom. Hur går jag? Tittar jag hästen i ögonen? Hur andas jag ?
Vad har jag för tanke??
Vadå tanke ,det har väl inget att göra med om jag ska hämta hästen från hagen eller lasta den...
Jo det är just så det är.
Våra djur-även hundar och katter-allihop. Känner av våran stämmning. Tex när vi ska tävla så blir dom ju alltid på tå, fast vi uppträder lugnt. Dom känner av våra energier -som när vi går in i ett rum -ni vet- om någon har bråkat eller sagt något dumt då kan vi känna av dom energierna,fast vi inte hörde eller såg vad som hände innan vi kom in. Precis så känner alla djur av oss.
 
Vi kliver in  hagen och ska hämta pållen ,gömmer till och med grimman bakom ryggen, i förhoppning om att hästen inte misstänker att vi ska fånga den. Vi går raka vägen mot pållen,med bestämda steg. Stirrar den i ögonen och ler lite i förhoppning att den ska bli lugn av att vi kommer och hämtar den. Vi kanske tänker- idag har jag bråttom ,måste skynda mej till ett annat möte, undrar om jag ska ringa den och den. Kanske ska göra det på en gång?
Vad händer? Pållen vänder sej om på en sekund och går åt andra hållet. Men om vi skyndar oss och springer ikapp den då?
Ja ni förstår cenariot, det är ju inte lätt. Vi pratar människo språk och hästen sitt språk...
Ett rovdjur (kanske ett lejon) spänner kroppen ,stirrar bytet i ögonen och (ler) visar tänderna. Kanske han kommer så nära att den stäcker ut tassarna (armen) för att blixtsnabbt fånga den. Han springer rakt emot sitt byte.
Hur var det som vi gjorde nyss? Log ,gick rakt emot och stirrade i ögonen...
Har ni sett en ko stig ? Det kan även kallas häst stig eftersom dom också går slingrit mot varandra, med sänkt blick och avslappnad gång. Om du dessutom tänker possitivt och känner dej glad för att du ska umgås med din häst så känner den det direkt och då kommer den garranterat att stanna upp och titta på dej-granska dej och tänka- ja,va nice, matte kommer och hon är glad idag. Tänker på oss vad vi ska göra ,pratar inte i telefonen och är inte arg. Vi har inte bråttom i dag -Jag går henne till mötes.
Detta är ömsesidig glädje. Hästar bryr sej inte om vad du har för dej när du inte är i stallet,men dom vill ha din närvaro när du är där.
Kroppsspråket är så viktigt när vi umgås med våra djur. Man kan se hur hästar blir lugna i sällskap av en del människor och blir stressade av en del. Man behöver inte säga något ,bara vara.
Detta är något man måste träna på själv. Det räcker inte med att säga att man har hållit på med hästar si och så länge om man inte har tränat på sitt kropps språk. En del har det i sej och en del måste träna.
Jag har efter några år som instruktör märkt att det är verkligen si och så med utbildningen på den fronten. Eller utbildning. Min erfarenhet är att man inte vet. Man är lärd att ta på en kedja i hästens träns/ grimma/mun , Ta på hjälmen och va stark-dra 500 kg åt mitt håll. Jag vet att jag inte kan dra min häst mot hans vilja. därför blir jag hans ledare istället. Hans trygghet och chef. Det vet alla va gött det är att ha en trygg lugn och rättvis chef.
Någon som tar hand om att vakta på faror och leta mat. Men då måste jag vara värdig detta . Visa att jag är lugn trygg och ha tålamod.
Vi blir aldrig fullärda häst människor ,det finns alltid något nytt att lära//EWA
Den fd stirriga Stella- numera min vän

Kommentera här: