STELLA

 
Ja det blev lite höst känsla när regnet började komma så här i slutet av augusti. Men om vi har tur så blir det en vecka av ostadigt , så är vi tillbaka på banan med fint höstväder hela hösten. Jag tycker att allt är så roligt att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja med skrivandet. Det händer så mycket hela tiden.
Vi var ju på tävling ,Anna ,Tony och jag. Sedan var det måndag med allt som händer i början på veckan här på gården.
Vi har två fantastiska elever från Lillerud här i några veckor och vi hade fullt upp med att mocka vattna fodra och rida . Våran  nya häst, Stella , som flyttade hit i början av augusti behöver pysslas med varje dag. Antingen rider vi eller också borstar man och bara pysslar, Det är så att hon förmodligen inte är så mycket hanterad i sitt liv. Man kan ibland dra förhastade slutsatser om att hästar har fått stryk och blivit skygga. Men så är det inte alltid . Hästar är precis som människor-väldigt olika som individer.
Det finns en del hästar som föds med en lite mer avvaktande attityd, och är man då inte där och hanterar dom från start ,kan man få lite jobb när man väl vill börja rida osv.
Jag hade ett sto som hette Anna och var ett arab sto på 140 cm. Inköpt som avels sto. Aldrig riden och bara " föst runt på " eftersom hon bara fått föl tills hon var 11 år.
När jag köpte  henne hade jag inte en aning om att hon inte var inriden. Jag märkte  ju att hon var lite "Blyg"  så jag var lugn men bestämd i mitt kroppsspråk. Vi hade fasta rutiner. Gjorde på samma sätt varje dag i möjligaste mån . Då var hon lugn.
När jag skulle tränsa så tog det en stund ,eftersom hon inte förstod varför hon skulle gapa varje gång det kom ett bett vid läpparna.
Sadel och uppsittning var inga bekymmer. Styrningen var det väl lite si och så med. Hon var lite vinglig, kan man säga.
Det var då som förra ägaren ringer och hör hur det går med henne och jag svarar; jo vars, det går bra men hon är lite svårstyrd.
Va, hon är ju inte ens inriden....
 
Ja och nu har jag köpt ett jättefint sto som "känns " likadan i sitt sätt att vara. Hon heter Stella och är någonstans mellan 8 -12 år sa veterinären. Väldigt "blyg", och förmodligen aldrig hanterad från början. Men hon vill vara med och kollar alltid vad jag vill ,vi har ju våran rutin. Helst varje dag.
Och ridningen går som en dans, nu kan vi fatta bägge galopperna, hoppa små skutt  och nu har vi börjat byta pilot på ryggen. Ja för till och med det är ju lite stressande när det inte är samma hjälper varje gång. Energierna som varje individ har är hon jätte känslig för. Om man är stressad ,då blir hon förvirrad.
Om man är för hastig och stötig i sitt kropps språk så hoppar hon undan, är man för mesig /lugn så drar hon iväg ,för då tycker hon inte att du är någon att lita på. En bra ledare är ju någon som har ett lugnt men bestämt kropps språk. Hästar såväl som hundar genomskådar dej direkt om du är osäker. Men nu har vi jobbat och tränat i 4 veckor på att bli en i gänget. Snart är Stella en häst att räkna med // Ewa

Kommentera här: