Tillit

 
När jag pratade med en förälder i rid grupperna häromdagen ,sa hon sa en sak som fler har sagt till mej. Nämligen att det är en skön stämning bland ridskolehästarna. Tex så bits dom inte eller sparkas. Dom är inte irriterade på människor eller beter sej buffligt.
Det var stor skillnad mot hur det kan vara på en ridskola med in stallade hästar. En stor skillnad hos oss är faktiskt att alla hästar går på lösdrift-som är med i verksamheten.
Sedan har vi en annan bidragande orsak-ledarskap. Jag hanterar mina hästar dagligen och min roll som ledare och chef är en stor bidragande orsak till att dom är lugna. Jag gör hela flocken lugn genom att bara vara .
Därför är det viktigt att jag uppträder lugnt men bestämt. Man måste veta vad som är gruff i gruppen , vad som är osäkerhet och vad som är dumheter. Om pållen är stökig är jag oftast där och hjälper till /stöttar för att det inte ska bli något tokigt. Om man har en ridskola kommer det ju hit folk  som vill lära sej och då kan man inte förvänta sej att alla kan hantera alla hästar. Det är vanligare att hästar beter sej lite som hästar än som radiobilar.
Vilket jag är glad över- samtidigt som man ibland önskade att man hade ett gäng radiobilar när ett gäng mindre barn vill lära sej att rida lätt utan ledare . Hästarna gör ju som dom säger och inte som dom tänkt i huvet, men inte sagt.
Oftast stannar dom upp och vill inte trava alls eftersom barnens energi är låg -det får inte gå för fort heller.
och skulle dom komma upp i trav blir det lätt ett liter dragande i munnen för att balansen oftast sitter i handen och inte i magen.
Men då är det så mycket lättare om en vuxen är med och hjälper till och håller i ponnyn. dels för att få ett flyt i traven och dels för att det behövs någon som säger till ; stå /sitt , stå /sitt-utan att dra i handen. då kommer man lättare /fortare in i lättridningen. Balansen är viktigast av allt. Det är då man känner sej säker att man ska sitta kvar -även om pållen svänger eller drar ner huvet.
Det gäller att ha tillit till sin egen förmåga att sitta kvar och till sin häst att den ska göra som man säger.
Ledarskapet är återigen nyckel ordet i all hantering med hästar, hundar och barn. Alla behöver en bra ledare som man kan lita på//EWA

Kommentera här: