VART ÄR CURRE ?

Jamen hallå , ibland blir det allt bra tokigt. Vi  körde igång dagen som alla andra dagar , ut med lite hästar , mata hönsen och käka frukost. Man kollar mailen , sorterar lite papper och sedan vid 9 är det påt igen . Ut och mocka stallet osv, men idag var jag tvungen att dra till djursjukhuset med min senior Folke för att ta lite blodprov. När jag  kom hem vid 10, ser jag att Simson som precis blivit insläppt hos Line och curre hade fått ett bryt på lilla curre.
Han tyckte att det räckte med en herre i hagen så han sparkade vilt i luften. Men curre är så smidig och lite van att hoppa undan ,han är en herre med stil ,kan man säga.
Jag såg hela förloppet i ögonvrån  men tänkte inte så mycket mer på det. När jag kommer in på gårdsplanen ser jag Nicklas som jobbar hos oss. Kan du åka ner med 4wd och fixa med staketet i hage 10, säger jag . Det behövs nya stolpar efter Lines härliga utbrott häromdagen. Byt grind handtag också , säger jag och går in i stallet för att hjälpa Annsofie med mockningen.
Vid halv ett tar vi lite lunch. Vi går in och slår oss ner med våra matlådor. Nu ser vi att även Micke är på ingång, han joinar oss vid lunch tid , trevligt med sällskap.  Han rusar in i köket och frågar -vart är curre?
Öh , va.? tänker jag, Nicklas har ju varit i den hagen sedan 10 i princip. Jag gick ju just runt och lunchade alla. Men visst va väl Curre där... Alla kastar sej ut ,i strumplästen typ.. Va !  han är ju försvunnen. Micke tar 4hjulingen och åker runt vid kyrkan osv. Jag springer till stora pojkhagen på andra sidan vägen, Annsofie kollar baksidan. Då möter jag Milaela som kommer med bussen, Vad är det som har hänt frågar hon?
Ja Curre är bara försvunnen, sa jag . Han kan väl inte vält ner på rygg i ett dike eller så ,tänker jag.
Vi går bort till Nicklas och Annsofie som står vid backen ner till hagarna och spejar ut . -Ja , alltså det var en lös häst ute på gräset där för några timmar sedan, säger Nicklas, och pekar på gräset som växer utanför hagarna. Men jag stängde in han i lösdrifts huset där ,säger han ,och pekar på gröna lösdriften.
Ah...jag slår mej för pannan och springer dit och kikar in i huset .Där står han och vilar sej , pöjken
Vilken tur att Nicklas hade huvudet på skaft och fångade in curre. // EWA
 

Kommentera här: