Nu var det dax att sätta sej ner

 
Ja ibland är man tvungen att bara sätta sej ner och ta tag i saker som släpar efter. Den här veckan har ju varit tooook full med saker hela tiden. Men ibland undrar jag om det har med vårmånaden Maj att göra?
För det har jag reflekterat över i flera år, att det korvar ihop sej i Maj med allt som ska ordnas i det sista innan skolavslutning, innan semester, innan betes släpp osv.
 
Veckan började ju med att vi fick hit en praktikant från Mörmoskolan åk 6. Julia rider här i våran hoppgrupp på onsdagar och nu var hon här för 2 dagars praktik.
På Tisdagen körde jag en träning med en ny unghäst som behövde tränas i konsten att gå lugnt bredvid  matte istället för att hoppa upp och ned och sätta fram fötterna  i huvudet på den som leder. Vi körde longering och ledarskaps övningar.
På fredagen åkte jag dit igen för att  köra träning nr 2. Den här gången var det en betydligt mer sammarbets villig liten 2 åring som vi satte på töm körnings gjorden och faktiskt tömkörde  trots att hon var väldigt vrång bara några dagar tidigare. Nu sa hon mer -jaha vad är det du vill att vi ska göra nu?. Super duktig och smart tjej.
 
Fredag morgon gick vi upp lite extra pirriga. Anna skulle iväg till Skåne på tävling. Hennes och Chanelles första FEI tävling. Det måste man göra för att starta internationellt. Hon har ju blivit uttagen  till landslagets utmanargrupp.
Anna och Enar (jag kunde inte följa med-Tyvärr ) drog iväg vid 8tiden och kom fram till Göinge lagom till besiktningen vid 3 tiden. Hon var jättefin vid upptravningen. så det var bara att låta henne beta och ladda upp inför morgon dagen.
Start 8 45 lördag morgon . Anna är med i en klunga som ska ta det lite lugnare , dom rider första slingan på 16 km per tim. pulsar in på 53slag per min- super bra .  Chanellan är super taggad som vanligt men nu har Matte (Ellinor)
tränat på att var lugn. Inte stressa upp oss-det smittar hästen att bli upp ivarv
Andra sträckan får jag insajder infomäjsion -direkt från skåne. Jag står mitt upp i ett företagsevent här hemma på gården och är lite nervös för hur det ska gå. 
Andra inpulsningen ligger på 64 slag. Vaaaa.!!! undrar om Matte var lite för nära i grinden eller om hästen helt enkelt var lite kissnödig, det brukar annars vara en klassiker när pulsen inte vill gå ner.
Sista sträckan går fort, 19,7 km per tim,Chanellan visar inga tecken på att vara trött-tvärtom hon hade den snabbaste tiden på sista sträckan. Hon går imål som  5a och placerar sej  . 5a av 15 startande.
Det är min tös dä. Vi har grund tränat i sex år, Anna och jag,  matat in olika tränings metoder ,hur man ska tänka-mentalt  Hur fort man ska rida  osv .
Matte Ellinor har tränat chanellan för mej i 5år. Det är en häst som jag har köpt som 8 månaders föl och ridit in ,
grund tränat och sålde till henne som 6åring. Vi har kört mycket mental träning, Vi har haft mycket " mjukglass"  med i våra träningar. Hästen är en diva så stor hon är och är inte lätt att hantera varken på marken eller i ridning ute i skogen. Det är en sådan skön känsla för matte , Anna och mej att hon äntligen blivit vuxen vid 12års ålder. Nu är hon riktigt trevlig och lätt att hantera i dom flesta situationer.
Nästa tävling blir nordisk baltiskt i Kristinehamn för Chanellan och Anna // EWA
 
 

Kommentera här: