Med eller utan sadel?

Jag fick en fråga härom dagen. Hur kan man galoppera utan stigbyglar? Ja det är ju så att man måste ha balans i sej själv. Man kan ju inte hålla i sej i sadeln, för även om man kan det stenhårt, kan ju hästen hoppa åt sidan helt plötsligt. Och om man då sitter och kanske spänner sej så åker man definitivt av.
Det är precis som när man dansar , man måste spänna sej och slappna av lite lagom. För det går inte att slappna av för mycket. Det är som med allt - en tränings sak. Att känna sej för helt enkelt.
Jag började ju som sagt att träna som 12 åring på Candy-min första häst. Hon hade ju ingen sadel men en bekväm rygg och bekväm galopp. Vi hade ingen transport att tillgå på den tiden, så när hon skulle hem till stallet i Svanvik var det 2 mil att rida hem. Barbacka naturligtvis. Det låter kanske lite tufft men jag tänkte inte så mycket på det. Jag red och min far sprang bredvid.  Han är/var orienterare och dessutom gammal fallskärms jägare, så detta var en kul grej en lördags förmiddag i september. Jag både travade och galopperade en hel del. Det som hon kunde hitta på var en tvär gir 90' åt något håll. Bara för att skaka av ryttaren, tänk dej en mysig galopp framåt vägen-pang - där satt man i ett träd för att hon hade svängt gör snabbt. Mmm man lär sej rätt fort att hålla om med vaderna.
Väl framme hade vi gjort i ordning ett litet stall i en liten ladugård. Halmat iordning en stor box och gjort en liten hage bakom gödselstacken. Ja allt var frid och fröjd när vi släppte ut henne. Att hon inte hade någon kompis brydde hon sej inte om, hon va en cool tjej, Kompisen skulle komma några dagar senare.
Söndag morgon åkte vi dit och skulle se till henne- hon hade gått ute på natten och förmodligen tröttnat på ensamheten. Smitit ut ur hagen och dragit hem, eller så långt hon kunde komma utan att gräset lockade i diket.
Oj va vi letade ,oroliga var vi men vi tog bilen tillbaks mot hennes gamla stall. Ca 1mil hade hon sprungit innan diket lockade Jag fick helt enkelt rida hem till Svanvik igen. Ja  jag kan säga att kompisen kom till stallet fortare än det var tänkt.
På den tiden visste man inte så mycket om att sadeln skulle ligga bra på hästens rygg. Mest att ryttaren skulle få plats i den. Så framemot höstkanten skickade jag efter en brun fin sadel från Börjes katalogen. 600 kr kostade den och inte ens då var det särskilt  mycket pengar för en ny sadel. Den satt jättebra-tyckte jag. Candy sprang fortfarande snabbt trots att vi hade en sadel.. Idag skulle det vara en omöjlighet. Nu vet man att en sadel ska vara ut mätt efter hästens manke, längd på ryggen, tjockleken/ smalheten på ryggen osv .En felaktig sadel kan ju ge upphov till hälta bla. Vi hade förresten ute sadelmakaren här i stallet i dag. Den nya killen som heter Dariim är tvungen att få ny (begagnad) sadel. Det värsta är när hästarna bygger muskler snabbt eller blir tjocka fort eller tvärt om tappar i vikt. kanske ser man det inte på sin egen häst för man umgås ju varje dag så man blir hemmablind. Vips har man fått en spänd häst ,veckorna går och man tänker inte så mycket på det mer än att pållen har börjat konstra om än det ena än det andra. Kanske just vid galopp fattning(nyper till om sadeln ligger på manken) eller stannar i nerförsbackar ( den åker fram och trycker på bogarna) Eller allmänt små stegrar vid uppsittning. Dom kan få en svullnad i musklerna som gör ont och tar tid att läka. Ja det är mycket att tänka på- och kunna. Det är inte som förr när det fungerade med en postorder sadel från Börjes...//EWA

En stig perfekt för barbacka galopp

Kommentera här: