Målbild

 
Vilken suverän dag det blev i dag. Den började med att Micke och jag släppte  ut hästar som vanligt. Efter frukost -vid 8 ca , tog vi in träningshästen för ett pass med matte i ridhuset. Vi tränar ju på galoppen eller fattningarna ska vi säga. Jag började med att fråga matte hur hon trodde att det skulle kännas när dom susade fram i galopp. Kan du se framför dej hur det ser ut när ni galopperar? Vi gjorde en målbild helt enkelt. Det är jättebra att plocka fram när man vill uppnå något resultat. Tex när jag vann ett lopp i distans. Det är ju en känsla  som finns kvar i mitt minne för alltid. I min kropp sitter känslan för hur jag tog i och lyckades. Nästa gång jag vill vinna ett lopp tar jag fram känslan i minnet och då kan jag känna hur det kändes. Och då visualiserar jag hur det ska bli- och kan lättare bibehålla fokus. Alla framstående idrotts män/kvinnor använder sej av den här metoden för att lyckas.
Allt börjar ju med en tanke, det svåra är att bibehålla fokus på just den tanken, och den här metoden hjälper verkligen till.
Ja matte på lilla ponnyn såg först lite undrande på mej och tänkte nog att "hon skojar nog-vad menar hon nu"?
Men jag fyllde i målbilden och sa hur det kunde kännas.- Ja så kan det nog kännas, sa hon. Vi körde igång med uppvärmnings övningarna och kom slutligen fram till själva fattningarna. Första två  försöken gick sådär. då stannade vi upp och tänkte på målbilden, satt tillbaka på ändan slappnade av i axlar och armar och släppte fram handen lite. Annars blir det bara snabbare i trav. Ja så fattade hon , och det gick super bra. det va så härligt att se hur dom susade fram i full galopp. Dom fattade galoppen helt enkelt.
Jag vet inte vem som var gladast -hon eller jag.
Efter det så stod nästa elev redo för en utetur. Vi tränar på att det inte ska gå för fort när man rider ut. Det kan bli en jobbig dragkamp och svettigt värre, om man inte får stopp i tid när man rider ut i stor grupp-typ distansritt. Det är ett av mattes mål till sommaren med sin fyrbenta  kompis, Det var en lugn pålle som joggade igång . Men det var tur det för då passade vi på att öva Galoppfattning . Då uppstod ett problem ,hon blev som en banan böjd i kroppen. Det har jag sett en del  på distans tävligar. Hästarna springer med baken i ett spår och framdelen på ett annat. Tänk vad det ska slita på kroppen att springa så i flera mil. Det som faktiskt händer är att man glömmer att hålla om med skänkel - rama in hästen. Matte kom på hur man kan göra och sen gick det galant. Att trava utan att ha händerna fulla med 450kg häst är teknik. Tänk att du killar hästen i magen så att ryggen lyfts upp-rumpan jobbar mot bettet. Då är hästen i sin egen balans och slutar att ligga på bogarna/ hänga i bettet. Samtidigt som man tar och ger efter i handen. Det är ju en stum/hård hand som lockar att bita sej fast i. Vi var jättenöjda efter att vi travat i ca 30 min och varit ute i 1,5 tim. Vi bestämde oss för att fortsätta träna nästa vecka. Då blir det transport till kil och lång tur med klättring i sandbackar. Är det någon mer som är sugen på långtur så hojta till.
Fredag o lördag är ju Bettan här med dressyr träningen. Lördag har vi dessutom dressyr gruppen med we som avslutning. Om du är minsta nyfiken på detta med we så kom och titta 11 15 kör vi igång.  Väl mött // EWA
 

Kommentera här: