Att ha nytta av gamla hästar

Karlsborgs fästning .Kullerstens gatorna som jag körde häst på samt garnisonen
 
Min första ponny hette candy och var en lite äldre häst som sagt. Hon var inkörd, helt trafiksäker och arbetsvillig till tusen. Hon hade en galopp som var ur snabb och hon orkade hålla i galoppen längre sträckor. Så ibland kunde jag tex låta henne sticka iväg i full fart när jag visste att hon skulle stanna längre fram.
Min mamma körde sin bil bredvid henne en gång när vi drog på i full fart- 65 km /tim. Vi bodde bredvid ett flygfält i Karlsborg-Flugebyn. Där kunde man träna galopp dom dagar som det inte var flygövningar. Man tyckte att det var enorma ytor på den tiden . (Jag var där nyligen och konstaterade att det  inte var så stort som jag mindes).
Vi kunde även köra på flygfältet . Jag och kompisarna - Tina och Anette, drog iväg med Candy, hon var den enda som gick att köra av våra hästar just då. Min sulky var med en sits och polarna fick snällt sitta på stången mellan hjulet och min sits, på var sin sida. Fötterna satte man på skackeln framför sej.
Vi skrittade alltid till flygfältet, så  körde vi en och en sedan-det skumpade för mycket för att man skulle kunna sitta kvar utan sits.
En dag när vi drog iväg satt vi och små tjötade lite och jag glömde bort att jag inte ska trava med dom bredvid. Och jag drog iväg i full fart .Båda tjejerna hamnar upp och ned , med håret släpandes i vatten pölarna. Va jag skrattade.
Med ett illtjut och hängandes i knävecken skrek dom "stanna" med en mun .. jag fnissar än i dag  när jag tänker på hur det måste sett ut.
 
Vi hade en annan vagn till henne också. Den hade Nisse gjort till mej (han som jag köpte Iza av -fjordhästen som vi hade ) och den var så fin att jag kunde köra turister i den- på Karlsborgs fästning. Ja för det var ju så att det var väldigt mycket turister i Karlsborg på sommaren(det är det än i dag).  Turist chefen frågade om jag kunde köra turister på helgerna och då kunde jag j tjäna en hacka om jag ville. Om jag ville.. jag körde in ett par tusen på en sommar . Sedan blev jag anlitad som bröllops kusk ett flertal gånger. Då var det en tusing per gång i stället.
det var väl då som affärs intresset startade antar jag. Och det var lite var lite kul  att Candy gillade detta lika mycket som jag. Hon hade en jättefin loksele som jag brukade smycka med blommor när vi skulle ut på jobb. Då kunde hon knappt stå stilla av iver att dra iväg... 
 
Just detta att kunna använda dom lite äldre hästarna och deras klokskap och erfarenhet har blivit  viktigt för mej . Jag ser hur mycket det betyder för en häst att ha ett " jobb". Ett syfte. I lagom mängd naturligtvis, men dom är ju som vi människor, mår som bäst när man får röra på sej och träna // EWA
1 Anna Simonsson:

skriven

Allrid så kul att få ta del av din enorma kunskap om hästar!

Kommentera här: