Att bli med föl

Sommarhagen i Karlsborg
En dag som denna drömmer man verkligen om sommar och varmt väder. Som när man va liten och hade sommarlov. Hästarna gick på bete en bit ifrån stallet och man var tvungen att gå flera kilometer fram å tillbaka för att komma till stallet med hästarna. Man tyckte ju att det var för tråkigt att behöva gå, så man cyklade med sadel på styret till hagen .Efter ett tag red man tillbaka till hagen barbacka i grimma.
Jag hade ett sto som hette Iza och var en fjording. Hon var 3 år och hade ägts av en granne till stallet. Han hade ägt 15 st hästar men hade kommit på att han skulle dra ner på antalet hästar genom att slakta av alla som inte gick att sälja -gubben närmade sej 80år så det var mer än dags för det. Men att slakta dom. Brutalt värre tyckte vi och köpte lilltösen för slaktvärdet. Han tyckte absolut att vi skulle betäcka henne för det var en bra stam på henne.
Ja så gick det till den gången när vi hade 2 hästar och blev med en till som blev en till.
Mina  kompisar Tina och Anette hade varsin häst i vårat stall så vi hade en flock på 5st den sommaren.
Sagt och gjort vi lastade in hästen i transporten och åkte till hingsten. Den gången var det fribetäckning som gällde så vi släppte ut henne i hagen med hingsten och 7 andra ston. Oj va dom sprang , alla var glada och fölen som var med sina mödrar sprang fortast av alla.4 veckor senare hämtade vi henne och hon var dräktig (visade det sej senare)
Iza var den typ av häst som var helcool utan att vara slö. Man kunde tex hoppa bock på henne lös i hagen när hon stod och betade. Galoppera i hagen i bara grimman och hoppa små hinder. Vi busade som bara den och hon var med på allt. En dag när jag kom till hagen hade hon fastnat med grimman i en buske och satt fast. En annan häst hade ju slitit sej loss och gjort sej illa, men hon väntade på matte.. Det var då som jag bestämde mej för att alltid ta av grimman i hagen (man tänkte inte på sådant  på den tiden)
Ja hela den vintern gick vi och längtade efter  att det skulle bli vår och Juni månad så att vi skulle få vara med om våran första  fölning. Vi sov på loftet och väntade på våran Iza bebis.
När vi i princip hade gett upp- som det brukar vara, kom våran lilla Sanna. En tuff brud som gjorde lite som hon ville. Mamma Iza va cool hon och såg på  när dottern gjorde sina race. Ston brukar alltid vara lite oroliga för sina barn när dom drar iväg, men inte Iza. Hon kommer tillbaks när hon är hungrig tycktes hon säga.
Ja nu hade vi som sagt 4 hästar och min far tyckte att " det var väl kul med en fölunge, varför inte betäcka henne igen?"
Ja sagt å gjort vi åkte iväg på nytt. När vi ändå åkte med den ena kunde vi ju lika gärna åka med den andra- pappas sto som hette Merceders. Ett korsnings sto Arab /New forest. Min kompis Tina hade ett sto som hette Henessy och hon drog också iväg till hingsten. Den vintern hade vi 3 ston som var dräktiga i stallet. så 6
hästar skulle  bli 9 fram på sommaren . Detta har liksom hållit i sej genom åren , jag har alltid haft ett helt gäng med hästar. Dom kommer till mej på ett eller annat sätt. Men tänk er ett gäng med föl som ligger under ett träd i skuggan och vilar. Ja det är så fridfullt. Totalt har jag fött upp 25 föl genom åren, ridit  och  kört in dom flesta-utom dom jag sålt som föl. Mitt mål är alltid att få fram en hållbar, trevlig individ som är sund i huvet. Jag vill alltid att alla ska trivas och att hästen ska kunna få stanna hos sin nya familj så länge det går.//Ewa.
 

Kommentera här: