Vatten sand och regn

 
 
Det blev en helg att komma ihåg, Lördagen startade med att jag stack iväg vid sextiden och red lillen så att jag visste att jag skulle hinna med det. Dagen går alltid fortare än man tror och vips är klockan helt kvällen.
Jag var ute i ca en dryg timme . Lite drygt en mil och det var puder regn, lagom att bli blöt.
Jag var jättenöjd med ridturen och vid 9 drygt drog jag och Josefine iväg till kil för att rida en tur i skogen. Vi hämtade upp Ellinor som skulle rida Dariim, Kristina var på plats för att rida Chamíro.
Jag sadlade Mykonos och Harry och josefine fick kampera i hop.
Nu regnade det lite mer ändå, kan man säga. Men bara i skurar ,så det fick gå ändå tyckte jag.
Vi hade en mysig tur med galopp och hinder på vägen.
Hästarna var super pigga och Harry sträckte ut rejält i traven.
Vi körde en tur på en och en halv timme och sen var dom riktigt nöjda med att få gå i sommarhagen och beta gräs
 
Hela eftermiddagen ägnade jag åt att visa en häst som söker ny matte/husse. Det kan vara trixigare än man tror, det här med att matcha häst /ryttare som ska stämma ihop. Jag tycker att det är så pass viktigt att man har en kemi mellan häst/ryttare som stämmer överens. Man kan ju tycka att man har hittat en häst som är jätte fin ,och när man får hem den så är det inte alls samma lugna pålle som när man var och tittade /provred.
Det kan ju bero på att hästen är känsligare än man kan tro när man flyttar från ett hem till ett annat. Är man då själv lite ovan vid att hantera sin alldeles egna häst kan man nästan bli lite chokad när pållen beter sej hetsigt och stressar runt dej i cirklar ,skriker dej i örat och trampar dej på tårna.
Det som är viktigt är ju att hjälpa till vid en flytt och informera om hur det kan bli. och hur man kan hjälpa hästen att landa i den nya miljön.
Det sista vi pysslar med denna lördag kväll innan vi tar oss inomhus är att plantera ut våra jordgubbs plantor ,sätta potatis och lök samt morötter och rädisor. Ja ännu en dag till ända, nu är klockan 9 och det är dags att äta lite innan vi ska packa det sista inför morgondagen.
Söndag kl 7. Ut i stallet och packa ihop allt som ska med till Pay and play.19 st ska vara med på lektävlingen som vi anordnat i dag . Vi har ju redan kört upp 6 st hästar till kil -det gjorde vi i torsdags för att förbereda lite.
Det ska med hö ,korv , saft , muggar , kaffe ,,sadlar och lite annat samt ytterligare 2 hästar. Line vill inte... Nej. Men tillslut så traskar hon in
Vi har tur med vädret i dag , Det kommer bara en skur, sen har vi hur kul som helst. Backe upp och backe ner. Det blir två grupper som gör en lång och en kort bana. En snabb och en lugn grupp. En avsittning i vattnet-som är kallt och djupt. Det blev ett helt dopp. Annars flöt det på bra(haha ) och vi avslutar med korvgrillning och rosettutdelning för alla deltagare. Det är så mysigt med samvaro och prat efteråt. Man kan nästan inte slita sej, men eftersom vi ska köra hem ett antal hästar till Skattkärr har vi ju att göra till kvällen. Som tur är springer Line på kärran nästan genast denna gången //EWA
 

Kommentera här: