Pott träning

 
 
Vi böjande dagen med att Mats - hovslagaren kom hit till oss och fixade till Chamiros hovar. Det har varit väldigt lurigt med hovarna i sommar. En blöt sommar gör att sömmarna lätt liksom slits av och det blir tappskor. Eller hovbölder, strålröta  , mugg (som är sår i karleden, speciellt om skinnet är ljust) Ja listan på problem som kan komma är ganska lång. Men om man har en sund häst med bra immunförsvar ,så brukar det vara ganska lugnt.
 
Chamiro har bra hovar men nu hade han lyckats få av sej en framsko , så det var definitivt dags att sko om honom.
Det som skiljer sommar hovar från vinterhovar är   att dom växer betydligt fortare på sommaren än på vintern.. Nästan 2 veckor snabbare behöver man sko om -eftersom dom dessutom sliter dom rätt duktigt av alla trevliga uteritter som vi har gjort.
 
Nästa steg i dag var att rida igenom en hel del av hästarna. Det är sånt som man behöver göra emellanåt för att se hur hästarna känns i ridningen. Det är sådant som är ganska viktigt för att veta hur hästarna är i musklerna, stela hästar är ju aldrig lätt/roligt att rida. Vi kan dessutom snabbare upptäcka om hästen behöver massage, stretching,
kiropraktor, veterinär eller kanske ny sadel. Ju snabbare man kan upptäcka att något inte är som det ska /brukar ,
ju fortare kan man åtgärda problemet. Det blir längre och bättre hållbarhet på våra hästar .
Faktum är  att det märks väldigt väl att hästarna gillar när jag kommer och hämtar dom , eller bara kollar till dom.
Om jag tänker att jag ska åka bort och kolla till killarna på betet längst bort, så kan jag tänka - då tar jag med mej rengöring till Lasses öga, salva till såret på Chamiro och en huva till Harry . Då kommer alla fram när jag ropar. Inget konstigt med det. Nästa gång jag ska dit tar jag bara med ögon rengöring till Lasse, ropar bara på Lasse och vem är det som kommer i full skritt emot mej- jo , Lasse.
Ja dom är ju för härliga dessa hästar. En stor fördel med att det regnar förresten är att det inte är så jobbigt med bromsarna. Så det finns fördelar med allt.
 
Vid 3 snåret så dök det upp en liten tjej som ville rida lektion. Det var skrutten som fick äran att jobba på banan lite.
Efter den lektionen var det 2 små killar som ville rida och då tog vi och gjorde en bana av - pottor. Ja Ikeas gröna barn pottor är användbara till mycket, bla att göra slalombana på. slalom är bra när man ska träna sej på att styra ,hålla balansen och tänka på vart man ska. För att göra det lite svårare sen så travade vi igenom.
 
Sista lektionen hade jag med Anna och Tony. Det var Chanelle och Capro som fick jobba lite. Det är så kul när man ser att hästarna slappnar av och verkligen jobbar, Chanell var lite varm i huden och Capro var dyblöt av svett.
Det ska mycket till om hon ska bli svett av lite dressyr....
Nu hoppas jag på lite bra väder inför morgondagen , det är meningen att vi ska ta oss ut på en distans träning men vad jag har hört så ska det bli lite åska och regn. Låter inte som en höjdare , så vi får väl se
//EWA  
 

Kommentera här: