18640 steg

Anna och Claudia från Lilleruds gymnasiet- duktiga tjejer
Billingen lördag morgon. 26 grader,vindstilla kvavt.Jag lyckas ta fram kameran o ta en bild....
Nu blev det tävling i lördags. Jag ,Anna och Tony drog iväg på lag sm i distans. Den sträckan som Anna och jag skulle rida var 8 mil och Tony och Capro skulle köra 5 mil. Capro är en 8 årig arabvalack som kom till våran gård i April. Matte behövde avhästa sej pga tidsbrist (mycket på jobbet) och då sa vi att han kan ju vara här och vara med på uteritter o dyligt. Det har varit Tony-som har sommar jobbat här hos oss som har tränat honom mest. Varit med på Pay and play, distansträningar, hoppträningar och div dressyrträningar. Matte kommer också och tränar lite då och då -man kan inte avhästa sej helt. Inte nyttigt för själen-har jag hört.
Anna red Lillen och jag hade Mykonos. Halv sex lördag morgon drar vi iväg till Billigen ,Skövde.
Det är väldigt varmt/kvavt och vi startar kl 10. Sm klassen har 39 starter och det är spännande, för regerande mästarna sedan typ 10 år tillbaka har en ute ur sitt lag efter besiktningen. Då hamnar Billingendistansryttare som favorit/tippad vinnare. Vi i Värmland har blivit tippade 2a.
Vi drar iväg ganska snabbt ut efter starten-Anna och jag. vi känner att vi vill satsa för laget för att det ska bli en bra placering till Värmland.
Det första som händer är att banläggaren har skyltat fel och alla gör en ca en km felridning. Vi i täten alltså- sedan hann dom flytta på skylten.
Bara att gilla läget. Rid på bara sa jag till Anna, det löser sej nog.
Vi hann ikapp dom andra efter en mil ca och sedan låg vi och rullade på i galopp en stund. Då ser jag att Lillens vojlock har kanat bakåt så mycket att hans sadel ligger rakt på manken. Vi måste stanna för att sadla om. Efter det störtar han iväg och snubblar till så mycket att han nästan går ner på knä. Inte bra .Det. kan bli så illa att han stäcker sej efter en sådan grej .
Vi rider i fantastisk natur, Backiga ,vackra och historisk miljö. Genom ko hagar och över böljande havrefält.
Sista 8 km ligger jag och Anna i täten in till mål området.
Vi hoppar av och har våra fantastiska hinknissar till hjälp. Det är otroligt skönt att ha rutinerade medhjälpare. Man behöver inte säga något , sadel åker av ,vatten står där det ska. En pulsar -mer vatten, dra av vatten och på med nytt.-Nu ,pulsen är nere, in till veterinärgrinden.
Vi har ridit på ganska bra men det fixar våra tränade hästar. Det som är annorlunda idag är alla långa nerförs backar , som hästarna är tvungna att parera med bakdelen för att inte halka. Dom spänner sej och minsta lilla felsteg i det läget blir en sträckning.
Mykonos får springa upp två gånger men blir godkänd. Lillens puls vägrar att gå ner, men vi ser att han är kissnödig och efter en stund kissar han. Pulsen går ner och Anna går in. Då är han halt v fram. Han sträckte sej troligtvis i djupdykningen. Jag fortsätter själv på nästa sträcka. Vi har gått 3,2 mil nu och nästa sträcka är 3 mil.
Det är inte alls lika kul när Anna är borta, det var ju därför vi startade -för att göra det tillsammans.
Andra sträckan går lite segt, jag känner att Mykonos inte känns lika pigg utan han vill mest trava .
Det som piggar upp oss är våra goa hinknissar som står med vatten till häst och mej utefter banan.
Nästa veterinärgrind är vi spända på vad som ska sägas om Mykonos-han har inte varit så framåt men jag har inte känt någon hälta eller så.
Jo vi blev uteslutna ,när vi stått stilla i några minuter kommer stelheten fram och höger fram var lite överansträngd.
Synd men så är det ibland. Vi satsade för laget och Friskt vågat ...
Capro har gått sina 5 mil med Tony på ryggen och ligger i främre ledet av inkommande hästar . Det är spännande när dom glider in över mål linjen som 4 e ekipage. Och blir godkända. 4a på sin första tävling ihop. stort grattis. Det är så kul att det gick bra för pojkarna. Capro har verkligen gått från klarhet till klarhet under sommaren. Ska bli roligt att få följa dom nästa säsong .
 
Veckan som följt har tuffat på som vanligt - vi har dessutom 2 mycket duktiga Lilleruds elever här på praktik.
Dom har fått vara med i verksamheten med mockning ,vattning ,städning inför in stallning. Det har blivit en del ridning också. Vi brukar rida igenom alla hästarna lite då och då för att känna om dom behöver mjukas upp,  lite skutt över låga hinder för dom flesta , för att bli mjuka i ryggen.
Det är spännande veckor med en och annan till ridnings häst och nya elever som tillkommer i rid grupperna.
Jag är lyckligt lottad som har ett sånt varierande och händelserikt jobb - Mycket motion får vi, i går talade stegräknaren om att jag hade gått  18640 steg -då hade jag inte med den när jag red.  //EWA

Kommentera här: