Ghazade

Vi har ju haft en del hästar genom åren och då blir det ju en del historier också , naturligtvis.
En del är lite tokiga och en del är bara så sköna att man bara måste få berätta  dom....
Min far och jag har ju kamperat i hop i många år och han har gjort på sitt sätt och jag har gjort på mitt. Vi har nästan alltid olika syn på saker och ting men i slutändan samsas vi ändå. Enar skulle titta på en häst som han skulle ha till distansritt. En 5årig valack som ganska nyss var kastrerad,  väldigt snäll. Han var dock lite bestämd i sin framtoning  och fick han för sej något (hästen alltså ) så gjorde han det han tänkte sej.
Ja " Gadden " var väldigt vacker, men ganska liten för att bära runt på sin husse kan man tycka. Han var 148 cm -om ens det. Lite grövre modell av arabhäst.
Sagt och gjort , dagen för avhämtning kom och vi  lastade ur honom hemma på Åsen i kil. jag tog vårat arabsto som behövde ut på promenad och vi gick en runda i skogen . Hundarna var med och sprang lösa runt benen på hästarna . Ingen reaktion ,Gadden va så cool. Enar var för dagen iklädd shorts och gummistövlar av någon anledning (det var ju sommar ,men stövlar..) Rätt vad det är får Gadden för sej att dra iväg som en kanon kula rakt fram. Enar är inte den som är den ,så han släpper minsann inte taget. Hästen joggar bestämt rakt fram, Enar springer i stor stövlarna snett bakom och har svårt att hålla balansen och tillslut släpper han taget. Då stannar Gadden och betar. Jag skrattar så jag viker mej dubbel.
Det fick jag äta upp både en och två gånger genom åren..
 
Enar kör genast igång att träna honom och målet är att vara med på Karolineritten i skara i september. Sakta men säkert går det . Han är som att dra en lus på en tjärsticka ,sa Enar. Vet inte riktigt vad det betyder men att han var rätt seg antar jag.
September kom och dagen D infann sej. Jaha vad är nu detta ? tycktes han säga.. Dom kom sist men blev godkända i målgång. Att genomföra är att segra säger man ju..
Enar var helt slut. Att dra runt på Gadden var ingen barnlek inte. Han gjorde inte mer än nödvändigt. (hästen alltså)
Andra säsongen tävlar dom med en 6-8 veckors mellan rum på 5 mil. kommer sist, näst sist och 3e sist. Jag var inte så imponerad då. Men då frågade han mej om jag ville tävla honom en sista tävling för året? Karolinerritten i september. Ja sagt och gjort .Vi åker dit och jag har ju knappt suttit på honom innan men vi testar lite kvällen innan.
Ja starten går och jag tänker mej att om jag lägger mej först så kommer han vara lugn i starten- han hade bråkat en del i starten annars. I ca 200meter låg vi först, sen kom någon som skrek-OMRIDNING. Svisch bara , det var som att trycka på en knapp. Han blev en eldig arab vrålade fram och jag hade Enars western tyglar- delade. Dom hamnade på en sida av halsen. Aj då vad gör jag nu då tänkte jag? stannar och hoppar av -mot bättre vetande eftersom jag var tvungen att lägga rätt tyglarna på halsen. Jag stoppade några trevliga tjejer (alla är trevliga som rider distans) och förklarade att om dom bara kunde stå stilla en minut så kunde jag hoppa upp igen. Ja , sen red jag en tokig Gadden i baken på en annan häst i någon km så att han fick varva ner sej lite. Efter detta tackade jag för hjälpen och drog om dom. Nu var han lite lugnare-och väldigt beslutsam. Fram , fram , beslutsam trav. vi red om häst efter häst och snart var vi framme vid vetrinärgrinden. Av med grejjorna, pulsa _iiin. fort som sjutton sa Enar. Pulsen låg på 48- ingenting alltså . Vi var först in i vetgrinden och plötsligt leder vi hela tävlingen (5milen).
Vi drar iväg ut på slinga nr 2 och det är en jättelång nerförs backe nästan direkt. Jag hoppade av och sprang nerför en km . Då kommer det en kvinna på sin häst och galopperar  nerför , kommer ikapp mej och rider bredvid oss till målgång. Hon gör en slutspurt som heter duga . Jag tog det lugnt-Gadden var inte snabb i spurten.någonsin. Vi går in och pulsar först. 55 i puls- 60 är max. godkända. JA vi kom 2a wow . Då går kvinnan in med sin häst och pulsen vill inte gå ner. Han är halt. Inte godkända. Vi kom på första plats.
Från och med nu har Ghazade fattat vad allt handlar om. Han är en kung. Vänta bara tänker han (fortsättning följer)
// EWA
 

Kommentera här: