Späckat program hela dagen

Det blev som sagt uteritt i snögloppet. Ja för det var verkligen vårväders snö, blåst och regn. Men det var som vi sa till varandra när vi stack iväg ut- det spelar ingen roll hur läskigt väder det än är, för när man har börjat trava så finns inget annat. Det är jag och min häst och vi fokuserar bara på oss. Hur känns han i dag? lika mjuk i sidan som vanligt? Är han pigg, trött eller glad? jag blir alltid lika glad i alla fall när vi drar i väg ut på tur. I dag blev  vi 6 st  som drog iväg ut. En härlig blandning av både hästar och människor .Både åldersmässigt och ras(på hästen). En av hästarna är 31 år, en är 7år med en ryttare på 14. Vi var ute i 2tim med blandat trav och skritt. En total sträcka på 1,2mil.
 
 
Det låter som en fantastisk sträcka för en oinvigd. Men faktum är att en vild häst kan gå 4 mil på en natt för att leta mat. Hästar är ju födda till att röra på sej-precis som vi människor. Skillnaden mellan oss och en häst är att den kan springa långt utan att egentligen vara tränad. Ja det är faktiskt farten/ tempot som är förödande för dom. Det betyder inte att man måste skritta om man ska ut på långtur med en otränad häst. Men man måste rida i ett lugnt tempo. Där kan dom flesta hästar ligga och bara trava på i 15-20 min. Ja säger någon ,men inte min häst han bara flåsar. Ja många hästar saknar en grundkondition och lung flås. Men om man börjar helt lugnt och jobbar hästen i lugn trav på en rak väg tex, kan man trava i 10 min .skritta i 3min sen kör man 10min trav igen ner till skritt osv . Intervall träning som man gör med trav och galopp hästar. Hästar tränar upp sin kondis fort och när dom väl har gjort det tar det lång tid innan den försvinner -upp till 1,5 månad sitter den i utan träning .Men sen sjunker den snabbt. Ja det som händer när man tränar kondition är att musklerna tränas snabbt upp, men inte senor ,leder och ligament. Det tar många år att träna upp en stark distanshäst. Jag brukar säga att dom är som bäst i13-17,18 års ålder. Dom gamla hästarna behöver man inte" träna" ,utan bara hålla igång. Något som är fantastiskt med en erfaren distanshäst är kraften, man kan ligga och rulla på i galopp i flera mil, utan att den blir trött. Men det är också viktigt att den är lydig och orädd. Det är därför jag tränar alla mina hästar i dressyr(stärker upp ryggmuskler och min förmåga att kontrollera min häst i alla situationer) även We är bra för då tränar vi på förtroendet mellan häst och ryttare i konstiga /svåra situationer.
 
 
Ja nu får det vara lite fredags kväll även här ,jag skickar med en liten bild från i dag// EWA  
 
 

Kommentera här: