Utmaningen

                        Distansritt är en riktig utmaning
 
 

Alla har väl någon gång drömt om att göra något speciellt , något som känns som en utmaning . Att rida är ett sätt att tänja på gränserna. Att våga utmana sej själv. Ibland kan det vara att rida i manegen i trav och galopp.
Ibland kan det vara att göra working equitation-gå på bron, öppna grindar , galoppera mellan slalom pinnar osv.
Min utmaning i ridningen har ju varit att rida långa sträckor i distansen. Att orka rida 160 km på en dag är långt-riktigt långt. Men har man inte ridit 25 km någon gång kan det också vara långt. 50 km är den sträckan som man brukar börja tävla i när det gäller distansridning  och jag kommer ihåg min egen känsla när min pappa sa till mej att man kunde tävla i att rida långt. 5 mil tex- var det verkligen sant. Ja det är sant och det som är en annan sanning är att det är relativt lätt för nästan alla hästar att springa den sträckan -även ganska otränade. Det är farten som måste hållas nere för att dom ska hålla. Många hästar vill gärna springa fort en sådan sträcka så det är upp till oss att hålla farten nere om man är otränad.
Men då kommer nästa "hinder " i vårat huvud....Jag orkar nog inte. Det är det som är utmaningen ,att göra något som man inte tror att man kan. Visa sej själv att det visst går ,att vi visst kan -jag och min häst.
Vi har kört lite olika utmaningar i sommar. Bla har vi kört uteritter 1,5-2 tim ritter.
På den tiden i trav och en liten galopp hinner man lugnt 1,5- 2 mil. Fast det tror man inte. Man kollar ju bara på klockan och kollar inte antal km man rider. Alla blir oftast väldigt förvånade när man säger att -ja , nu har vi ridit 1,5 mil. Visst blir man trött men det är ju bara positivt , det ska ju kännas att man har slitit.
Min andra utmaning i sommar har ju varit Pay and play i kil. Det har blivit en succe . Då gäller det att man vågar utmana sej att göra saker som man inte trodde att  man vågade.
Nu kör vi en UTMANING att anta den 24/10. Att rida 5 mil-från Brattfors till  Kristinehamn. 5 mil. Men om man vill hänga på 2,5 mil -påstigning på Lundsberg-går det också bra. Hela ritten kommer att ta omkring 5-6 tim men om man hänger på från Lundsberg så tar det nog 3 tim. Vid Lundsberg blir det kaffepaus o lite vila 30 min. Målgång sker vid Mc Donalds i Kristinehamn. Där blir det överraskning.
Det blir inte så mycket skritt, men trav i lugnt tempo nästan hela vägen.
Om man vill rida lite fortare-någon galoppsträcka eller två också så går det bra. Vi kommer köra olika tempon.
Den 1/11  kör vi nästa Pay and play-lite tävling och nästa "vanliga "uteritt i kil kör vi 7/11- så häng  på om ni vill utmana er tillsammans med eran häst- Kolla in hemsidan för mer info// Ewa
1 Dixi Wonderland:

skriven

Ser helt underbart ut :D

Kommentera här: