Långritt i Tivedskogen

Karlsborgs fästning midsommar afton 2014. Jag är uppvuxen i militär staden Karlsborg. Ja nu finns det nästan inget kvar men när jag växte upp var det full fart med militära övningar . Fjs - Fallskärms jägar skolan, ligger/låg där Alla flygövningar som genomfördes över våra hem- inte en tavla hängde som den skulle för allt flyttade sej när viggen planen drog förbi. Jag vet att tisdagar i skolan var svårt att höra vad läraren sa. Men vi va ju så vana att ingen reagerade på det. Alla marscher som dom stackarna skulle ut på och gick genom hela byn iförda gröna kläder med kamouflage färg i fejset.
Det värsta var när man var ute och red i skogen på kvällen och mötte ett helt gäng grönklädda, kamouflage ansikten. ibland hade dom slagit läger och hade man otur så hamnade man mitt i lägret utan att veta hur man hamnade där. En gång lyckades jag hamna i bakhåll vid deras toasitsar mitt i skogen. Pinsamt. Men ni kan ju tänka er hur en häst- som är ett flykt djur -reagerar när det dyker upp kamouflage ansikten. Dom drar som en avlöning första gången -hästen alltså. Och då gäller det att sitta kvar. Det är då man lär sej att man håller om med benen , spänner magmusklerna och andas ut(slappnar av).
Man kan säga att det är en form av We  (working equitation) eller Modighets test på häst och ryttare tillsammans. Vi gav oss sjutton på att inget skulle stoppa oss i skogen, varken diken med porlande vatten eller militärer i busken.

Ja så kom då sommarlovet och jag och mina kompisar laddade för en långritt i tivedskogen. Min far fick naturligtvis hänga på- han visste ju vart vi skulle. Vi hade en plan nämligen, att mammorna skulle köra ut nattgrejjorna till respektive sov ställe utefter vägen. Lunch hade vi med i sadelväskorna. Första lunch stoppet var spännande. Vi hade  ett spritkök med oss att värma maten i. Pulver soppa o hembakta bullar.. Bra kombo. men det var gott.
Fram emot eftermiddagen kom vi fram till stenkällegården - traktens skidbacke på vintern. Vi hade hört oss för om vi kunde få tälta i en av kohagarna och släppa våra hästar i hagen bredvid. Jo det gick ju bra. Vi satte upp tält ,myste vid lägerelden och kröp ner i sov säckarna fram emot 11. Jag och min kompis Tina låg och småviskade medans sofie hade somnat. DÅ hör vi PANG/TJOFF PANG/TJOFF. Bonden hade satt på bevattnings systemet i jordgubbsodlingen bredvid. Vi störtar ut-_ja inte Sofie - hon sov. Bara för att se 4 st häst rumpor dra över staketet..Mmm Jag kan säga som så att vi letade häst hela natten. Candy hittade vi i gryningen i en havreåker nästan hemma. Jag red hem henne i grimman, barbacka. Ca 1 mil. Dom andra hästarna hade glömt att kolla på kartan så dom var på väg åt Askersunds hållet. Den enda som hade haft en lugn natt var sofie- hon sov gott.
Det var ett riktigt äventyr. Och jag kan inte nog understryka vikten av att miljöträna din häst i alla möjliga situationer
Man vet aldrig när det kan komma till pass.//EWA
 
1 enar :

skriven

nja, du utelämnar att jag var med och spårade häst hela natten, Vi frågade i ett torp och mötes försiktigt av torpägaren i dörren iförd hagelbössa som trodde vi var tjuvar. det var inte en mil som du red Candy det var över 3. Fallskärmsjägarskolan, din fars skola, ligger fortfarande kvar i Karlsborg och i är det 55 år sedan som jag som ung rekryt såg Karlsborg för första gången. Fortsätt med nostalgin

Kommentera här: