Att sätta upp ett mål

 
Jag har alltid varit en målmedveten person som vet vad jag vill. Det har jag varit sen jag var liten.
Jag kan komma ihåg mina mål och mina drömmar sen jag var tonåring. När jag var 12 år fick jag min första ponny av mina föräldrar. Hon var 18 år och 135cm i mank höjd,ett new forest sto som hette Candy. Hon var importerad från England och hade gått som vildhäst till sju års ålder. Det var en väldigt regnig sommar 1980 och istället för att hänga på stranden var vi hos goda vänner till mina föräldrar. Dom bodde på en gård och hade köttdjur, höns ,katter ,hundar och 3st hästar. Den ena var Candy.
Hon var en snabb häst med små hovar och den rundaste lilla rumpa man kunde tänka sej. Vi hade ingen sadel men det gjorde ingenting, vi red mest runt på ett fält intill gården. Vi började med att skritta ner för en liten backe, rundade en sten och full fart framåt i galopp. Det gick jättesnabbt och mina flätor (rött hår som var flätat och stod ut genom två små hål genom hjälmen) stod rakt ut av vinddraget. Mmm, det såg nog rätt kul ut.
När hösten kom sa dom att Candy skulle till slakt för dom hade inte plats för mer än två hästar , och då hade vi sådan tur att mina föräldrar tyckte att jag skulle ta hand om henne. Waow. Stort var det ,att själv ha ansvar över en egen häst. Ja nästan själv i alla fall. Faktum var att på Morgonen tog vi bilen 5 km till stallet. Släppte ut våra två hästar och sedan cyklade jag  till skolan 3 km åt andra hållet. På eftermiddagen cyklade jag hem från skolan , ut till stallet 5 km red 1 tim, mockade åt henne och cyklade hem. Totalt cyklade jag 1,6 mil. red o mockade. Hem till läxor mm. Jag bara älskade det. I 4 år höll jag på och det som hände var att min far köpte sej en egen häst som hette
Mercedes. Ja jag red och skötte henne med för pappa jobbade en hel del borta. Jag kommer speciellt ihåg en höst morgon när jag stod utanför stalldörren och blickade ut över hagarna. Träden hade blivit röda och gula och det var lite kyligt ute. Jag tänkte - jag vet vad jag ska göra när jag blir stor, jag ska bli bonde. Och jag ska bli bra på det . 13år var jag då. Mmm, sen har jag haft ganska många drömmar och mål genom åren . Jag brukar nästan alltid göra det jag har tänkt mej.
Jag skulle naturligtvis gå lantbruksskola Men hade inte tillräckliga betyg för det. Jag fick jobba ett år och sen söka på nytt- då kom jag in. Då cyklade jag till jobbet som djurskötare(mjölka kor, köra foder, mocka skit osv) sen vidare till stallet och mockade häst boxar, rida  och cykla hem. Det gäller att vara fokuserad och målmedveten-du kan bli vad du vill, bara du vill tillräckligt mycket ! // Ewa
1 enar:

skriven

Du glömde när du red hem Candy från Havsmon, 20 km utan sadel och när du den första morgonen kom till stallet i Svanvik och hästen var borta. Men det ordnade sig. Intressant berättelse, fortsätt att skriva. Beskriv sommarritten när hästarna rymde ur hagen och vi följde hästspår en hel natt i Tivedskogarna med diverse äventyr som följd

Kommentera här: